Şanlıurfa

Çocukluğumdan beri, nedendir bilmem, mozaik işleme sanatına karşı büyük bir beğenim var. Bundan aylar önce uçakta karşıma çıkan Urfa yazısını okurken Türkiye’nin en büyük müze kompleksinin Şanlıurfa ‘da açıldığını öğrendim. Haleplibahçe Mozaik Müzesi de bu komplekse dahil edilmiş. Eve varır varmaz eşime “Urfa’ya gitmeliyiz!” dedim ve sonunda bu haftasonu ekstradan bir gün de izin alarak Şanlıurfa ‘ya yola koyulduk.

Akşam Urfa’ya vardıktan sonra Havaş ile yaklaşık yarım saatlik bir yol sonrası Urfa Merkez’e geliyoruz. Otelimiz Şanlıurfa Merkez‘de, Hotel Güven. Havaş’tan son durakta indikten sonra beş dakikalık yürüme mesafesinde. İlk izlenimimiz Urfa’nın çok gelişmiş bir şehir olduğu. Işıl ışıl caddeler ve görkemli binalar gözümüze çarpıyor. Yiyecek birşeyler bakındık ama ciğer ve tatlıcılardan başka birşey göremedik. Şansımızı fazla zorlamadan otele giriş yaptık ve ertesi günü planlayıp erkenden yattık.

Planımız 1,5 günde yüksek performansla Urfa’yı gezip Gaziantep’e geçmek. Bu doğrultuda sabah erkenden kalkıp Urfa sokaklarına düştük. İlk istikamet meşhur Halil-Ür Rahman Gölü ya da daha çok bilinen diğer ismiyle Balıklı Göl. On dakikalık bir yürüyüşle tarihi çarşıları geçerek Balıklı Göl’e varıyoruz. İnanışa göre, Hz.İbrahim tek tanrı fikrini savunduğunda Urfa Kalesi‘nin tepesinden ateşe atılır ve düştüğü yer göle dönüşür; bu göle Halil-Ür Rahman ismi verilir. Nemrut’un kızı Zeliha da Hz.İbrahim’e inandığından o da aynı cezaye çarptırılır; onun düştüğü yer ise Aynzeliha Gölü‘ne dönüşür. Gölün hemen yanı başında Halil-Ür Rahman Camii tüm büyüleyiciliğiyle bekliyor. Dikkatimizi balık yemi satıcıları çekiyor, tabiki biz de balıkları yemlemeyi deneyimliyoruz. Balıkların yemleri yakalamak için gölden fırlamaları görmeye değer. Balıklı Göl’ün etrafını turladıktan sonra hemen yakındaki Aynzeliha Gölü başında soluklanıp birer çay içmek için kısa bir mola veriyoruz.

Balıklı Göl - Şanlıurfa
Balıklı Göl

Aynzeliha Gölü - Şanlıurfa
Aynzeliha Gölü

Sıradaki durağımız, Urfa’ya gelme sebebimiz Haleplibahçe Müze Kompleksi.

Balıklı Göl’den ilerleyip, Haleplibahçe Caddesi’ne dönünce on dakikalık yürüme mesafesinde.

Önce Haleplibahçe Mozaik Müzesi‘ne giriyoruz. MüzeKart geçerli. Haleplibahçe mevkiinde, “Haleplibahçe Kentsel Tasarım Projesi” kapsamında yapılan çalışmalar sırasında kanalizasyon sistemi döşenirken, taban mozaiklerine rastlanması sonucu, çalışmalar durdurulmuş ve Şanlıurfa Müze Müdürlüğü Başkanlığı’nda, müze ekibi tarafından kazı çalışmalarına başlanmış ve şimdilerde ortaya bu harika müze çıkmış. Müzecilik bakımından biz hayran kaldık Haleplibahçe Mozaik Müzesi’ne. Herşey en ince ayrıntısına kadar düşünülmüş. Müze içindeki rota hiç geri dönmenize gerek kalmadan ileri doğru akıyor ve camdan patikalarla ayağınızın altındakileri bile görebiliyorsunuz.

Haleplibahçe Mozaik Müzesi - Şanlıurfa
Haleplibahçe Mozaik Müzesi

Mozaik Müzesi’nden sonra hemen yanındaki Şanlıurfa Arkeoloji Müzesi‘ne giriyoruz. Burada da MüzeKart geçerli. Müzede, bölgede yapılan kazılarda elde edilen eserler kronolojik olarak sergilenmekte. Binlerce eseri görebileceğiniz bu müze de çok iyi organize edilmiş, canlandırmalar harika ve mutlaka ziyaret edilmeli.

Şanlıurfa Arkeoloji Müzesi

Artık öğle saati geliyor ve müze gezimizi bitirip tarihi çarşılar ve hanlar bölgesine gidiyoruz. Hafif yorgunluktan dolayı otobüse biniyoruz; Urfa’da otobüsler çok sık ve otobüslerde kartınız yoksa nakit de geçerli. Hanları ve çarşıları gezerken aynı zamanda kendimize yemek yiyecek bir yer arıyoruz. Karşımıza Gümrük Hanı çıkıyor. Gümrük Han, Kanuni Sultan Süleyman zamanında 1566 yılında Urfa Sancak Beyi Behram Paşa tarafından yaptırılan iki katlı bir kervansaraydır. Handa çınar ağaçları gölgesinde çayınızı yudumlayabilirsiniz.

Urfa’da ne yedik? yazımıza göz atabilirsiniz.

Yemeğimizi ve tatlımızı yedikten sonra esnafa sorup soruşturuyoruz; Harran’a nasıl gidebiliriz? Hanlar Bölgesi‘nden otobana yürüyünce oradan Harran’a giden minibüsler geçiyor, durakta bekleyen Urfalı kardeşlerimiz biz daha sormadan hangi arabaya bineceğimizi söylüyorlar.

Yaklaşık 40 dakika sürüyor yolculuğumuz ve kişi başı 6TL ödüyoruz. Yolculuğumuz sırasında minibüs Suriyeli Kampı’na da uğruyor. Harran’a indiğimizde etrafımızı Suriyeli çocuklar sarıyor, daha sonrasında bize Harran’ı gezdirecek olan Mahmut geliyor ve çocukları uzaklaştırıyor. Mahmut gönüllü bir rehber. Bize Harran‘ı gezdirmeyi teklif ediyor, önce pek yanaşmıyoruz ama sonrasında kabul ediyoruz. Harran’da Ulu Camii‘yi, Harran Kalesi‘ni, eski kümbet evleri geziyoruz ve bu evlerin bahçesinde kurulmuş bir kafeteryada soluklanıyoruz. Mahmut bize civarda mutlaka gezilmesi gereken diğer yerlerden de bahsediyoruz ama aracımız olmadığından gidişimizin imkansız olduğunu da ekliyor. Bunlar Bazda Mağaraları, Han El-Bar’ur ve Şuayb Antik Kenti.

Harran Kalesi - Şanlıurfa
Harran Kalesi

Artık Harran’dan ayrılma vakti. Mahmutla vedalaşıyoruz ve geldiğimiz minibüsle Urfa Merkez’e doğru geri dönüyoruz. Sırada Urfa Kalesi var. Urfa Kalesi Balıklı Göl ve Aynzeliha Gölü’nün hemen arkasında yer alıyor. Kalenin Abbasiler Dönemi’nde şehir surlarının yeniden inşa edilmesi sırasında Seleukoslar dönemine ait eski kalıntılar üzerine yeniden inşa edildiği düşünülmektedir. Ufak bir tırmanışla kaleye çıkıyoruz. Burada da MüzeKart geçerli. Burada güzel Urfa manzaralarını, gündüz gezdiğimiz yerleri, daha sonra gezeceğimiz yerleri panaromik olarak izliyoruz.

Şanlıurfa Kalesi

Artık günü noktalama vakti. Mevlid-i Halil Camii‘ni gezerekten otele dönüş yoluna koyuluyoruz. Tabiki ne yiyeceğimizi de araştırıyoruz bir yandan.

Urfa’da ne yedik? yazımıza göz atabilirsiniz.

Mevlid-i Halil Camii - Şanlıurfa
Mevlid-i Halil Camii

Halfeti

Halfeti gezisi için birçok gidiş yolu araştırdık. Aracımız olmadığı için toplu taşıma yollarını, şehirlerarası otobüs firmalarını araştırdık. Ancak çok fazla vasıta değiştirilmesi gerekiyor ve kısıtlı zamanımızda çok fazla vakit kaybı yaratıyordu. Urfa’da çözüm bulamayınca Gaziantep’ten daha yakın olabileceğini düşünüp Gaziantep’ten buraya gitmeyi planladık, ancak aynı zorluklarla Gaziantep’te de karşılaştık.

Gaziantep Çarşı’da araştırmalarımız sonucu İmam Çağdaş taksi durağından Özcan Abi ile tanıştık ve kendisiyle gitmeye karar verdik. Kendisi Halfeti’ye sıklıkla müşteri götürüyormuş ve hatta rehberlik de yapıyor müşterilerine. Her soruyu da rahatlıkla cevaplıyor. 200TL’ye gidiş-dönüş anlaşıyoruz ve 70TL’ye de küçük tekne ayarlıyor. İsterseniz 15-20TL’ye büyük tekneler de var, ancak çok kalabalık oluyor.

Halfeti‘ye doğru yola koyuluyoruz. Yol boyu fıstık ağaçlarını izliyoruz. Özcan Abi anlatıyor biz dinliyoruz. Siyasetten, mültecilerden, fıstıktan, Antep’ten konuşuyoruz. Yolumuz 110km ve 1 saat civarı sürüyor. Yeni Halfeti‘yi geçerek sonunda Eski HalfetiSaklı Cennet‘i yukardan görüyoruz.

Halfeti

2000 yılında Birecik Barajı‘nın hizmete açılması ile Fırat Nehri kabarmış ve çevresini suya boğmuş. Halfeti’de 15 köy sular altında kalmış. Halfeti Gölü şu anda 75 metre derinliğinde. Sahilde bulunan evler, Halfeti’nin tepeleri imiş. Halk yeni hayatlarını Yeni Halfeti’de kurmaya başlamış. Şimdilerde bunu avantaja çevirip turizmden geçimlerini sağlıyorlar. Yüzer restoranlar, tekneciler, hediyelik eşyacılar, vs..

Büyüleyici görüntüler eşliğinde teknemiz ilerlemeye başlıyor, Özcan Abi anlatmaya devam ediyor. Yol boyunca mağaralar, gözetleme pencereleri, oyuklardan yaşam alanları görüyoruz. Sonrasında Rumkale‘ye geliyoruz ve etrafında dolaşıyoruz. Rumkale adeta bir yarımadayı andırıyor, ancak içini restorasyonda olduğu için gezemiyoruz. Kaleyi korumak amacı ile surların bitimindeki kesik ise bizi hayrete uğratıyor.

Rumkale - Halfeti - Şanlıurfa
Rumkale

Rumkale’den sonra Savaşan Köyü‘nün Batık Camii minaresine doğru ilerliyoruz ve minarenin karşısında mola verip geri dönüş yoluna geçiyoruz. Molamız sırasında birsürü tekne gelip geçiyor, yüksek ses oyun havaları çalıyor, alkış sesleri, çığlıklar. Kaybolan geçmişlere saygımızı böyle gösteriyoruz biz de millet olarak.

Savaşan Köyü - Batık Camii - Halfeti
Savaşan Köyü - Batık Camii

(Visited 159 times, 1 visits today)