Bursa

Bursa ’ya gidiş sebebimiz arkadaşımızın düğünüydü. Daha evvelden gidip de gezme fırsatı bulamadığımız bir şehir Bursa. Bu defa kalış süremizi uzatıp, gezmeye karar verdik.

Bursa ’ya Kabataş’tan Budo veya İdo ile 2 saatte ulaşabilirsiniz, iskeleleri yanyana, biz Budo’yu tercih ettik. Cuma günü Mudanya’ya vardık ve iskeleye çok yakın olan Montana otelindeki odamıza yerleştik. Hızlandırılmış bir gezi programı hazırladık.

Cumartesi erkenden uyanıp kahvaltımızı edip yola koyulduk. Öncelikle belirtmek lazımki Bursa’nın şehiriçi ulaşımı çok pratik. Belediye otobüsleri çok sık ve heryere kolaylıkla gidebiliyorsunuz. Otobüs haricinde tramvay ve metro da mevcut.

Tophane Saltanat Kapısı - Bursa
Tophane Saltanat Kapısı

Gezimize Tophane‘den başlamaya karar verdik.

Tophane’ye girmeden önce M.Ö. 2. yüzyılda Bithynialılar tarafından yapılan ve Roma, Bizans ve Osmanlılar’ın da kullandığı Saltanat Kapısı karşılıyor bizi. Tophane’yi önemli kılan birçok nokta bulunmakta; Bursa’yı panoramik olarak izleyebileceğimiz güzel bir yer olması, Osman Gazi ile oğlu Orhan Gazi’nin Türbelerinin burada bulunması, Sultan Abdülaziz döneminde yaptırılıp, 1900lü yıllarda yıkılan ve II. Abdülhamit’in tahta çıkışı şerefine 1905’te tamamlanıp 1906’da hizmete giren saat kulesinin bulunması, çevrede oturup dinlenebileceğiniz çay bahçelerinin bulunması. Yalnız burası haftasonları inanılmaz kalabalık olup, yerli turist grupların yoğunluğundan dolayı buranın tadını çıkarmak oldukça zor oluyor.

Tophane Saat Kulesi - Bursa
Tophane Saat Kulesi

Kapalıçarşı bir sonraki durağımız, Tophane’den yürüyerek gitmek mümkün, çok uzak değil. Bu çarşı önceden Uzun Çarşı olarak adlandırılmakta, etrafında çeşitli hanlar bulunmaktadır. Çarşıda elbiseciler, ayakkabıcılar, şekerlemeciler, kuyumcular vs bulunmaktadır. Çevredeki hanlardan Aynalı Çarşı Hanı, Bakırcılar Çarşısı, Pirinç Han, Balibey Hanı, İpek Han gibi hanların da içine girip, biraz vakit geçirdik.

Emirhan - Bursa
Emirhan

Daha sonra Bursa’nın önemli tarihi sembollerinden biri olan Ulu Camii‘ye geldik. I.Bayezid tarafından yapılan 20 kubbeli bu camii, Türkiye’nin iç cemaat yeri en geniş camiidir. Yıldırım Bayezid, Bursa’da 20 adet mescit yaptırmak istemiş, damadı Emir Sultan’ın tavsiyesiyle yerine 20 kubbeli Ulu Camii’yi yaptırmıştır. Camii, İslam dinindeki kutsal mekanlar arasında, dönemin alimleri tarafından 5. makam olarak kabul edilmekteydi.

Ulu Camii - Bursa
Ulu Camii

Ulu Camii ve Orhan Camii arasında yer alan Kozahan‘a geldik. Burada önceden ipek böceği kozalarının satışı yapılırmış, bu da Bursa’nın tekstil merkezi olmasında önemli rol oynamıştır. İki katlı bu hanın alt katında, soluklanabileceğiniz cafeler ve tam ortasında küçük bir mescid ile altında bir şadırvan, alt kısmının bir kısmında ve üst katında İpek’ten yapılmış kıyafet, şal vs. alabileceğiniz dükkanlar bulunmaktadır. Buradaki şallar gerçekten çok güzeller, almanızı tavsiye ederim. Annelerimize, kendime birkaç şal aldıktan ve birer çay içtikten sonra yemek yemek üzere buradan ayrılıyoruz.

Koza Han - Bursa
Koza Han

Uludağ Kebapçısı Cemal ve Cemil Usta

Uzun zamandır Bursa İskenderi yemek için bekliyoruz. Buranın en lezzetlilerinden ve en meşhurlarından biri olan Uludağ Kebapçısı Cemal ve Cemil Usta‘nın yerine geliyoruz. Eski garajın orda, yani daha bilindik bir tarifle Kent Meydanı AVM’nin karşısında küçük bir dükkan, bu yüzden sıra beklemek yüksek olasılık. Çok acıktık ama mecburen bekledik, zaten bir 5 dk sonra sıra bize geldi. Siparişimizi verdikten sonra da biraz fazla bekledik. Ama lezzetler gerçekten mükemmel, beklediğimize değdi. Çubuk turşusundan da mutlaka alın, çok lezzetli çıtır çıtır, iskenderle çok güzel gidiyor. İskenderin porsiyonu 27TL. Toplamda 2,5 porsyion iskender, bir tabak turşu ve içecekler ile birlikte 77TL ödedik. Ortalamaya göre hesap biraz yüksek ama yediğimize değdiği için çok da önemli değil bu nokta. Daha sonra dükkanın karşısında bulunan kestane şekercilerden eve getirmek ve birazdan yemek üzere kestane şekeri alıyoruz.

Uludağ Kebapçısı Cemal ve Cemil Usta - Bursa
Uludağ Kebapçısı Cemal ve Cemil Usta, Bursa

Geziye devam…

Zanaatkarların geleneksel el sanatlarını icra ettiği Irgandı Çarşılı Köprü eşimin özellikle görmek istediği yerlerden biri. Köprü 1442 yılında inşa edilmiştir. Dünya’da dört çarşılı köprüden birisi Irgandı Köprüsü, diğerleri; Bulgaristan’daki Osmanlı Köprüsü, Floransa’daki Ponte Vecchio Köprüsü ve Venedik’deki Rialto Köprüsü.

Irgandı Çarşılı Köprüsü - Bursa
Irgandı Çarşılı Köprüsü

Sonrasında Bursa’nın Yeşil semtinde bulunan ve bu semte ismini veren Yeşil Camii‘ye geliyoruz. Osmanlı mimarisinin ilk örneklerinden ve çini kaplamasıyla ünlü olan bir camiidir. Daha sonra Yeşil Camii güneyinde bulunan Yeşil Türbe‘yi geziyoruz. Yakınlarda bulunan Türk İslam Eserleri Müzesi‘yle gezimizi bugün için sonlandırıyoruz. Müze giriş ücreti 5 tl, müzekart geçmektedir. Çelebi Sultan Mehmet’in inşa ettirdiği Yeşil Medrese günümüzde müze olarak kullanılmaktadır. 1930-1972 yılları arasında Arkeoloji müzesine ev sahipliği yapan medrese, 1975’ten itibaren Türk İslam Eserler Müzesi olarak ziyarete açılmıştır. 12. Yüzyıldan 20. Yüzyıla uzanan maden, seramik, ahşap işleme, silah, el yazması kitaplar, sikke, kitabeler, mezar taşları ve etnografik malzemeler sergilenmektedir.

Yeşil Camii - Bursa
Yeşil Camii
Yeşil Türbe - Bursa
Yeşil Türbe
Yeşil Medrese - Bursa
Yeşil Medrese

Otelimize gelip giyinip, süslenip düğüne katılıp, gün içindeki tüm yorgunluğumuzu unutup güzelce eğlendik ve ertesi gün için enerji depoladık.

Cumalıkızık

Ertesi gün sabahında otelde arkadaşlarımızla kahvaltı ettik ve uzun uzun sohbet. Öğle saatlerinde Cumalıkızık köyüne gitmek üzere yola çıktık. 1300’lü yıllarda kurulan köy 2000’de UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi’ne 2014’te de Bursa ile birlikte Dünya Mirası olarak kabul edildi. Köyde tarihi doku korunmuş olup, Osmanlı erken döneminin kırsal kesim sivil mimari örneği olarak günümüze ulaşmıştır. Uludağ’ın eteklerine bulunan bu köyün daracık taş sokakları, 250’ye yakın ve hemen hemen yarısı kullanılan otantik evleriyle çok ilgi çekici. Yollara ve evlerin önüne kurulmuş tezgahlarda yerel lezzetler ve el yapımı işlemeler satılmakta. Köy Kınalı Kar dizisinden sonra büyük üne kavuşmuş ve evler restore edilmiştir.

Restore edilen konaklar pansiyona ve çoğunun bahçesi yerel lezzetlerin tadılabileceği kahvaltı ve yemek evlerine dönüştürülmüş. Biz Azime’nin Yeri‘ne gittik. Kahvaltımızı ettiğimiz için kahvaltı değil, mantı ve yaprak sarma tercih ettik. Açıkçası memnun kalmadık. Çünkü bi porsiyon mantı inanılmaz az, yaprak sarma 2 sarmadan ibaretti. Mantının içine et kum tanesi kadar, yoğurdu su gibi, sosu, sarımsağı yoktu; yani sadece hamur yedik diyebilirim. Yaprak sarma zeytinyağlı olmaSı gerekirken hiç yağı, limonu yok ve içi kuruydu. Tam bir hayalkırıklığı oldu bizim için.

Cumalıkızık Köyü - Bursa
Cumalıkızık Köyü, Bursa

Melike Döner

Bu hayal kırıklığı ile dönüş yolunda, Bursa’nın lezzetli ve orta gelirlinin kaliteli döner yemek keyfini tattığı Melike Döner‘e geldik. Melike Döner, İhsaniye Metro Durağı’nın biraz berisinde kalıyor. Burada döneri kuzu etinden yapıyorlar ve apayrı bir lezzeti var, mutlaka denemek lazım. Pazar günü ve dışarıda çok uzun bir kuyruk vardı. Kuyruk hızlı ilerledi, servis de hızlıydı. İskenderlerimizi yedik ve normal bir hesap ödedik, 2 porsiyon iskender ve içeceklerle birlikte 30TL hesap ödedik. Gerçekten hem lezzetli hem de çok pahalı değildi. Böylelikle Bursa gezimizin sonuna gelmiş olduk.

Melike Döner - Bursa
Melike Döner, Bursa
(Visited 148 times, 1 visits today)